Op zondag 2 juni 2024 om 15.00 uur organiseert de Stichting Vrienden van de Tolberter Kerk het 171-ste concert in de serie ‘Muziek in d’Olle Buurt’.
De entree is € 12,50 en voor Vrienden van de Tolberter Kerk € 10,00 (inclusief koffie of thee in de pauze). Kinderen mogen gratis naar binnen.

Trio Spiritoso neemt de concertbezoeker in het programma mee langs een aantal componisten uit de 17e en 18e eeuw, en laat een staalkaart van de Nederlandse ‘huismuziek’ uit de tijd van Rembrandt horen.
Canzonas van Servaes de Koninck, triosonates van Willem de Fesch, de Fantasie en Echo van Jan Pieterszoon Sweelinck met aansluitend een variatie van Jonkheer Jacob van Eyck, bruiloftsdansen van Cornelis Thymanszoon Padbrué, en anonieme muziek uit de Amsterdamse drukkerij van Paulus Mattijsz.

Trio Spiritoso
Trio Spiritoso
heeft zijn oorsprong in Lelystad waar Hetteke Wapenaar (blokfluiten) en Peter Visscher (orgel) samen musiceerden in de Ontmoetingskerk, en waar professional Jacqueline Dubach blokfluitles geeft.


Voor een gelegenheidsconcert in Tolbert (mei 2022) werden de krachten gebundeld, en die samenwerking beviel zo goed dat de drie musici doorgingen als Trio Spiritoso.

De naam Trio Spiritoso (letterlijk: humoristisch trio) is ontleend aan een triosonate van barokcomponist Guiseppe Sammartini, en staat voor het plezier en de zwier waarmee de drie musici samenspelen. Jacqueline is als vakmusicus weliswaar de coach van het trio, maar juist de artistieke bijdrage van alle drie de spelers maakt Trio Spiritoso tot zo’n hartveroverend ensemble.

Der Fluyten Lust-Hof; de klank van Rembrandt’
Rond 1636 schildert Govert Flinck een portret van zijn leermeester Rembrandt als herdersjongen, en beeldt hem af met een blokfluit.

En dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat blokfluit enorm populair was in deze periode. Het is ook één van de meest voorkomende instrumenten in de Nederlandse (schilder)kunst van de 17e en 18e eeuw. Niet alleen op portretten zien we blokfluiten, ook op de zogenaamde vanitas-schilderijen is vaak een blokfluit te vinden. Het instrument had dan ook veel symbolische betekenissen – bij de herders (zoals Rembrandt) staat het voor het pastorale leven, de onschuld, en de vrolijkheid. Er zijn trouwens best veel schilderijen van dronkenlappen en straatmuzikanten met een blokfluit, dus het instrument kon ook staan voor totale liederlijkheid. In de vanitas-schilderijen verwijst de blokfluit naar vergankelijkheid en verval, en naar de dood.

Maar vooral is op deze 17e en 18e eeuwse schilderijen te zien hoe welgestelde Nederlanders musiceren – denk maar aan de schilderijen van Vermeer waar een jongedame zich over een luit of virginaal buigt. De boodschap van deze schilderijen is duidelijk; hier is de blokfluit niet symbolisch bedoeld, maar een teken dat de afgebeelde muzikant de culturele finesse (en het geld!) bezit om zich bezig te houden met de schone kunst van het musiceren! En zich daarbij te laten portretteren.
In de rijke interieurs van hun huizen zitten zo hele families rond een tafel of virginaal, met blokfluiten, viool en viola da gamba. De instrumenten zijn tot in detail weergegeven, en soms is zelf de bladmuziek zó minutieus afgebeeld dat we de noten kunnen lezen.
Er waren in het Nederland van die tijd geen openbare concerten, het musiceren gebeurde in huis, eventueel met en voor familie, vrienden en bekenden. Dat klinkt misschien naar musiceren ‘tussen de schuifdeuren’ maar er werd allerminst amateuristisch gespeeld! In Amsterdam werd dankzij de drukpersvrijheid al vroeg bladmuziek gedrukt van beroemde componisten uit Italië en Engeland, en allerhande muziekboekjes verschenen op de markt. Maar niet alle muziek kwam van buiten de landsgrenzen, de 17e en 18e eeuw kent ook een aantal componisten-van-eigen-bodem die zeer de moeite waard zijn.

Barokmuziek met Trio Spiritoso
Trio Spiritoso voert barokmuziek uit, van Telemann tot Händel, en van Bach tot Sammartini. Maar bij gelegenheid maakt het trio ook een muzikale uitstap naar ander, licht klassiek repertoire. Voor sommige programma’s wordt samengewerkt met vakmusici, zoals luitiste Elly van Munster en pianist Arthur Bouma. Maar wie er ook meespeelt, en welk repertoire er ook op de lessenaar staat – het is altijd volop ‘Spiritoso’!

Voor meer informatie en boekingen: jacqdubach@gmail.com